Optymalizacja i dyscyplina to oszczędność oraz wysokie standardy

 

Nie pamiętam okresu, kiedy nie mówiliśmy o „presji kosztowej”.  Jednocześnie, inflacja (szczególnie tzw. „producencka” ) inicjuje większe zainteresowanie stroną kosztową w segmencie HoReCa. 14 lat doświadczeń obszarze higieny dla branży HoReCa konsekwentnie udowadnia mi, że sprzątanie często jest miejscem, gdzie można poczynić kolosalne oszczędności (czyli między 10% a 40%). Zobacz, jakimi działaniami możesz realnie redukować koszt utrzymania czystości.

 

Optymalizacja wydatków to coś zupełnie innego niż obniżenie kosztów zakupu czy zmiana dostawcy. Oszczędności należy szukać w jakości, rozumianej jako uprocesowienie sprzątania oraz ciągłego ulepszania w duchu Kaizen (małe kroki) oraz metody cyklu Deminga (ulepszanie).
 

Poznaj, jakie obszary przekładają się na największe efekty a następnie zastosuj na ich bazie praktyczny poradnik, który stanowi ich uzupełnienie.

Skupienie się na trzech domenach, które opisuję poniżej , przynosi kilkudziesięcioprocentowe oszczędności w skali roku. A najbardziej reprezentacyjnym obszarem takich działań jest maszynowe mycie naczyń.

 

1. Sprzęt, chemia, technologia
Sprawdzaj dostępne narzędzia pod kątem wydajności ich stosowania. Odpowiedni dobór rozwiązań zamyka koszyk zakupowy chemii w czterech koncentratach plus detergenty do zmywarek. To generuje większą policzalność zużycia. W ślad za tym idzie mniejsze zużycie środków czystości.
Odpowiednie narzędzia, takie jak system ściereczek o kolorach przypisanych do chemii, profesjonalne zestawy myjące do posadzki, obniżają zużycie wody i detergentów.
Fundamentalna jest jednak technologia zastosowania wspomnianych i innych rozwiązań, dlatego tak ważne są szkolenia dla pracowników.
 

2. Wiedza
Poszerzaj kompetencje pracowników, którzy sprzątają.
„Nie ważne co stosujesz, ważne z kim współpracujesz”. Ktoś, kto zapewnia regularne szkolenia, pomaga wdrożyć Ci odpowiednie techniki sprzątania.
Przykład? Z samej wiedzy, czy lepiej produkt stosować na ściereczkę i jak ją składać, wypływa zwiększenie wydajności produktu do mycia mebli z 300 m2 do 600m2.
 

3. Analiza
Weryfikuj procesy i czas ich wykonywania. Usystematyzowanie sprzątania w restauracji jest proste i możliwe. Wymaga spisania niezbędnych czynności, utworzenia instrukcji i dokumentacji. O analizę oprzyj plany higieny, listy kontrolne i instrukcje postępowania a uruchomisz samodoskonalący się proces higieny, odporny na rotację personelu. Warunek? Regularna weryfikacja praktyk i procedur.

Poprzez wpływ na te obszary obniżysz nieefektywny czas pracy personelu, udoskonalisz procesy w ramach metody Deminga (Zaplanuj-Wykonaj-Sprawdź-Popraw) oraz obniżysz zużycie narzędzi, mediów, sprzętu.

 

Podsumowanie: praktyczny poradnik
 

1. Wprowadź procedurę obsługi i eksploatacji zmywarki. Zastosuj instrukcje postępowania, zadbaj o szkolenia. Zatroszcz się o kalibrację dozowników, regularne odkamienianie oraz wydajne detergenty, gdyż te trzy czynniki są bezpośrednio związane ze zużyciem chemii do zmywarek. Podobnie jak „praca ze zmywarką”:
Odpowiednie układanie talerzy, eksploatacja i praca na zmywarce przyczynia się do zmniejszenia zużycia detergentów o 30% w skali roku. Możesz opracować takie procedury sam lub wesprzeć się dostawcą środków czystości. Spektakularne efekty daje szkolenie połączone z przekazaniem instrukcji graficznej, zamieszczonej  w widocznym dla personelu miejscu. Wdrożenie takich praktyk zaowocuje zauważalnymi oszczędnościami.

 

2. Efekty jakie pojawią się przy skutecznej implementacji to. min.

 Lepsza jakość mycia

 Mniejsze zużycie detergentu

 Mniej powtórnych cykli

 Dłuższe życie zmywarki

 Szybsza praca personelu

 

 

3. Oprzyj proces higieny o listy kontrolne. To podnosi powtarzalną jakość mycia, oszczędza czas i koszt pracy i narzędzi

 

4. Wygospodaruj czas swoich pracowników na cykliczne (co najmniej raz na kwartał) szkolenia z profesjonalnego utrzymania czystości. Rzetelny dostawca zapewni je Tobie za darmo. Częściej problemem jest lekceważenie szkoleń przez personel czy managerów obiektów, co tłumaczone jest „brakiem czasu”. To błąd.

 

5. Opieraj utrzymanie czystości o spójne i minimalistyczne połączenie- wąskiego koszyka zakupowego koncentratów i profesjonalnego sprzętu
Stosuj odpowiednio dobrane koncentraty, redukuj spektrum produktów stawiając na wydajność i jakość. Preferuj dozowanie automatyczne.

To wszystko jest proste ale nie jest łatwe we wdrożeniu. Wymaga dyscypliny, a nie nakładu środków czy zmiany dostawcy. Jesteś gotowy wprowadzić zmiany?
Jeżeli tak, to jaki będzie twój pierwszy krok w tym kierunku?

 

 

Jakub Klewaniec - Dyrektor Sprzedaży - Dywizja HoReCa

Nawiąż ze mną kontakt na LinkedIn: www.linkedin.com/company/voigtpl/ 

VOIGT horecaline na facebook: https://www.facebook.com/voigthoreca