Nowe warunki higieniczne wymuszają na hotelach weryfikację procesów utrzymania czystości.
Wzmożone procedury mycia i dezynfekcji powierzchni spowodują wzrost czasu poświęconego na przygotowanie pokoju dla kolejnego gościa. Wraz z opracowywaniem nowych zasad warto zastanowić się jak zwiększać efektywność pracowników służby pięter.
Znasz strukturę kosztów sprzątania swojego hotelu?
Szacuje się, że w Polsce „czas nieefektywnej pracy” w ramach utrzymania czystości wynosi około 30%. W zachodnich standardach czas ten waha się tylko w granicach 6-8% wszystkich czynności związanych z higieną. Uśredniając dostępne dane, podział kosztów w Polsce może wyglądać następująco:
Liczby rąbią wrażenie.
KOSZTY |
ZAKUP SPRZĘTU |
ZAKUP ŚRODKÓW CZYSTOŚCI |
KOSZTY POZOSTAŁE |
|
---|---|---|---|---|
UDZIAŁ % | 80% | 10% | 5% | 5% |
WARTOŚĆ PLN NETTO | 480 000,00 | 60 000,00 | 30 000,00 | 30 000,00 |
Powyżej symulacja kosztów sprzątania hotelu. Jeżeli źle organizujemy 30% czasu pracy, to założeń wynika, że tracimy 144 000,00 PLN. Gdzie warto skupić swoją uwagę szukając oszczędności? Znajdź chociaż 10% nieefektywnego czasu, a zostanie Ci w budżecie 48 000,00! Wybór tanich urządzeń i środków to tylko pozorna oszczędność.
Poznaj powód.
Ostatnie lata przyniosły znaczny rozwój technologii utrzymania czystości obiektów hotelowych. Nowoczesne sprzęty i akcesoria do sprzątania umożliwiają poprawę efektywności pracy, jak również zmniejszenie obciążenia osób sprzątających. Pomimo dostępności na polskim rynku zaawansowanych rozwiązań nie korzystamy z nich, a narzędzia pracy są źle dobierane.
Zacznij jednak od wdrożenia prostych narzędzi, które wymagają najmniejszych nakładów finansowych. Czyli procedur i standardów:
- Instrukcji (co, czym i jak sprzątać),
- Planów pracy (dzienny, miesięczny, kwartalny, roczny),
- List kontrolnych (co i kiedy sprzątać).
Nie musisz wyważać otwartych drzwi. Technolodzy czystości VOIGT przygotowali Pakiet Dobrych Procedur, które bezpłatnie możesz pobrać ze strony: http://koronawirus.voigt.pl/horeca-biblioteka2/
Z życia wzięte.
Podam jeden, najmocniej obrazujący przykład. Inspektor wydaje polecenie: "Umyj przeszklenia nad wejściami".
Pracownik idzie do pomieszczenia gospodarczego po akcesoria. „Nie ma drabiny!?” Szuka. Zlokalizowana. Przychodzi na miejsce pracy. Rozstawia drabinę ... wchodzi na drabinę ... schodzi z drabiny ... przesuwa drabinę ... wchodzi na drabinę ... schodzi z drabiny ... przesuwa drabinę ... itd.
A ile czasu zajęłoby mycie przypiętym do spodni podręcznym zestawem - kij teleskopowy z wymiennymi końcówkami (baranek, ściągaczka, skrobak)? Odpowiedź nasuwa się sama.
Na początek 3 zasady.
- SPRZĘT, CHEMIA, TECHNOLOGIE
Sprawdzaj dostępne narzędzia pod kątem wydajności ich stosowania.
- WIEDZA
Poszerzaj kompetencje pracowników sprzątających.
- ANALIZA
Weryfikuj procesy i czas ich wykonywania.
Z pewnością będziesz przyglądać się jak przestrzegane są nowe zasady sprzątania pokoju hotelowego. Zwróć uwagę czy w poszczególnych procesach nie znajdą się takie, które można usprawnić lub polepszyć ich jakość.
Maciej Podkowa - Key Account Manager regionu South - Dywizja HoReCa
Nawiąż ze mną kontakt na LinkedIn: www.linkedin.com/company/voigtpl/
VOIGT na facebook: https://www.facebook.com/voigtpl/