Nowe warunki higieniczne wymuszają na hotelach weryfikację procesów utrzymania czystości.

 

Wzmożone procedury mycia i dezynfekcji powierzchni spowodują wzrost czasu poświęconego na przygotowanie pokoju dla kolejnego gościa. Wraz z opracowywaniem nowych zasad warto zastanowić się jak zwiększać efektywność pracowników służby pięter.

 

 

Znasz strukturę kosztów sprzątania swojego hotelu?

 

Szacuje się, że w Polsce „czas nieefektywnej pracy” w ramach utrzymania czystości wynosi około 30%. W zachodnich standardach czas ten waha się tylko w granicach 6-8% wszystkich czynności związanych z higieną. Uśredniając dostępne dane, podział kosztów w Polsce może wyglądać następująco:

 

Liczby rąbią wrażenie.

 

KOSZTY
OPERACYJNE

ZAKUP SPRZĘTU
MYJĄCEGO

ZAKUP ŚRODKÓW
CZYSTOŚCI
KOSZTY 
POZOSTAŁE
UDZIAŁ % 80% 10% 5% 5%
WARTOŚĆ PLN NETTO 480 000,00 60 000,00 30 000,00 30 000,00

Powyżej symulacja kosztów sprzątania hotelu. Jeżeli źle organizujemy 30% czasu pracy, to założeń wynika, że tracimy 144 000,00 PLN. Gdzie warto skupić swoją uwagę szukając oszczędności? Znajdź chociaż 10% nieefektywnego czasu, a zostanie Ci w budżecie 48 000,00! Wybór tanich urządzeń i środków to tylko pozorna oszczędność.

 

Poznaj powód.

 

Ostatnie lata przyniosły znaczny rozwój technologii utrzymania czystości obiektów hotelowych. Nowoczesne sprzęty i akcesoria do sprzątania umożliwiają poprawę efektywności pracy, jak również zmniejszenie obciążenia osób sprzątających. Pomimo dostępności na polskim rynku zaawansowanych rozwiązań nie korzystamy z nich, a narzędzia pracy są źle dobierane.

 

Zacznij jednak od wdrożenia prostych narzędzi, które wymagają najmniejszych nakładów finansowych. Czyli procedur i standardów:

  • Instrukcji (co, czym i jak sprzątać),
  • Planów pracy (dzienny, miesięczny, kwartalny, roczny),
  • List kontrolnych (co i kiedy sprzątać).

 

Nie musisz wyważać otwartych drzwi. Technolodzy czystości VOIGT przygotowali Pakiet Dobrych Procedur, które bezpłatnie możesz pobrać ze strony: http://koronawirus.voigt.pl/horeca-biblioteka2/

 

Z życia wzięte.

 

Podam jeden, najmocniej obrazujący przykład. Inspektor wydaje polecenie: "Umyj przeszklenia nad wejściami".

 

Pracownik idzie do pomieszczenia gospodarczego po akcesoria. „Nie ma drabiny!?” Szuka. Zlokalizowana. Przychodzi na miejsce pracy. Rozstawia drabinę ... wchodzi na drabinę ... schodzi z drabiny ... przesuwa drabinę ... wchodzi na drabinę ... schodzi z drabiny ... przesuwa drabinę ... itd.

 

A ile czasu zajęłoby mycie przypiętym do spodni podręcznym zestawem - kij teleskopowy z wymiennymi końcówkami (baranek, ściągaczka, skrobak)? Odpowiedź nasuwa się sama.

 

Na początek 3 zasady.

 

  • SPRZĘT, CHEMIA, TECHNOLOGIE

Sprawdzaj dostępne narzędzia pod kątem wydajności ich stosowania.

  • WIEDZA

Poszerzaj kompetencje pracowników sprzątających.

  • ANALIZA

Weryfikuj procesy i czas ich wykonywania.

 

Z pewnością będziesz przyglądać się jak przestrzegane są nowe zasady sprzątania pokoju hotelowego. Zwróć uwagę czy w poszczególnych procesach nie znajdą się takie, które można usprawnić lub polepszyć ich jakość.

 

 

Maciej Podkowa - Key Account Manager regionu South - Dywizja HoReCa

Nawiąż ze mną kontakt na LinkedIn: www.linkedin.com/company/voigtpl/ 

VOIGT na facebook: https://www.facebook.com/voigtpl/