Wysokie koszty utrzymania czystości w hotelu są wynikiem decyzji podejmowanych już na etapie inwestycyjnym. Wiele z tych decyzji, choć na pierwszy rzut oka niezwiązanych z higieną, istotnie wpływa na koszty operacyjne ponoszone przez operatora czy właściciela obiektu w okresie eksploatacji.

 

Od 2008 roku śledzę rynek hotelarski z perspektywy branży czystościowej i na podstawie moich obserwacji zauważam pewne schematy decyzyjne oraz powtarzające się rozwiązania, które są źródłem wysokich kosztów i niezadowalających standardów estetycznych.

 

Szczególnie często obserwuję 8 działań i decyzji, które gwarantują, że utrzymanie czystości w hotelu będzie droższe, mniej efektywne i bardziej czasochłonne. Podczas wielu audytów i doradztwa w zakresie technologii utrzymania czystości, zauważyłem, że źródło problemów zaistniało na etapie planowania i otwarcia obiektu.

 

Środki czystości i sprzęt to tylko mała część kosztów utrzymania czystości.

 

Aby zdać sobie sprawę z pełnego zakresu konsekwencji tych inwestycyjnych wyborów, warto najpierw szeroko spojrzeć na paradygmat struktury kosztów utrzymania czystości w hotelu.

To oznacza zastanowienie się, czy właściwie identyfikujemy, co wchodzi w skład tych kosztów. Nie chodzi tylko o zakup środków czystości czy sprzętu do sprzątania, ponieważ stanowią one zaledwie 15% ogólnych kosztów utrzymania czystości. Największy udział, bo 80% kosztów utrzymania czystości stanowią koszty operacyjne.

 

 

Koszty sprzątania hotelu

Hotel można zaprojektować tak, by skutecznie wydłużyć czas pracy personelu sprzątającego. Być może właśnie dlatego czas nieefektywnej pracy pracowników sprzątających w Polsce wynosi 30%, podczas gdy średnia w UE to 6-8%. To sedno sprawy, bo najwyższym kosztem, w ramach 80% kosztów operacyjnych, jest wpływanie na efektywność pracy i zaangażowanie zasobów ludzkich.

 

Taka poszerzona perspektywa pomoże lepiej zrozumieć, jaki ogromny wpływ na wydatki mają decyzje podejmowane jeszcze przed otwarciem hotelu. Największy koszt to czas pracy. Hotel można zaprojektować tak, by skutecznie wydłużyć czas pracy personelu. Przyjrzyjmy się więc niezawodnym krokom, które należy podjąć na etapie inwestycyjnym i przy otwarciu hotelu, aby koszty utrzymania czystości były absurdalnie wysokie.

 

1. Design, który Przeciwdziała Efektywności

Zacznijmy od projektu wnętrza. Zamiast myśleć o łatwości utrzymania w czystości i ergonomii, postaw na jak najwięcej zakamarków, wcięć i schowków. To wydłuży czas potrzebny na sprzątanie. Namnażaj zastosowanie różnych, odmiennych materiałów wyposażenia i dekoracji. Będą one wymagały większej różnorodności specjalistycznych środków czyszczących. Takie podejście uniemożliwia szybkie sprzątanie „od lewa do prawa” i „z góry w dół”, utrudnia stosowanie minimalnej ilości szmatek czyszczących, tworzy problemy (rozmaite powierzchnie, więcej preparatów, smugi). Służba pięter sprząta dłużej.

 

2. Materiały i ich Połączenia, które Komplikują Życie

Łącz różne rodzaje materiałów na posadzkach, takie jak drewno i kamień, panele i tekstylia, które wymagają różnych technologii mycia, zwiększając tym samym trudności w utrzymaniu czystości. Do pokoi hotelowych stosuj rozwiązania, które nie będą optymalne w codziennym i sprawnym utrzymaniu czystości, jak na przykład drewno olejowane na podłodze. W łazienkach postaw na kamień naturalny, zwłaszcza czarny marmur. Jest miękki i nieodporny na kwaśne środki czyszczące. To doskonały sposób na zwiększenie kosztów utrzymania czystości i dostarczenie pracownikom nowych wyzwań.

Drewno olejowane w pokoju hotelowym

 

 

Łączenie różnych typów posadzki na jednej powierzchni

 

3. Kolory, które Podkreślają Brud

Wybieraj kolory materiałów i wyposażenia, które podkreślają zabrudzenia, utrudniając utrzymanie czystości. Jeżeli myślisz o zastosowaniu podłogi tekstylnej, upewnij się, że będzie jasna i zapewni dobrą widoczność zabrudzeń i starzenia materiałów. Jeżeli chodzi o wyposażenie środowiska, gdzie jest sporo kamienia wodnego, obowiązkowo stosuj czarną kolorystykę, która wymusza dokładniejsze i specjalistyczne mycie.

 

4. Tekstylne Dywany w Niewłaściwych Miejscach

Umieszczaj tekstylne dywany jak najbliżej wejść do hotelu, aby były narażone na intensywne zabrudzenia. Jeżeli planujesz otworzyć hotel kurortowy, górski, upewnij się, że przy bocznych wejściach (dla gości wracających z np. nart lub z aktywności outdoorowych) znajduje się posadzka tekstylna. To idealne połączenie do zwiększenia problemów z utrzymaniem czystości.

 

Wygodne, dodatkowe wejścia do hotelu dla gości wracających z aktywności. A tam- wykładziny tekstylne

 

5. Zignoruj Strefy Wejścia

Strefy wejścia potrafią wyłapać do 70% zabrudzeń przenoszonych na podeszwach butów z zewnątrz. Dlatego koniecznie pomijaj strefy wejścia do hotelu lub skracaj ich długość. To skutecznie skróci żywotność posadzek, przyspieszy ich zmatowienie i wymusi wyższą częstotliwość bieżącego mycia hallu, co oczywiście zwiększy koszty.

 

Ubogie strefy wejścia

 

6. Jak najmniej Pomieszczeń Technicznych i Magazynków

Zredukuj liczbę pomieszczeń gospodarczych, na przykład jedno na kilka pięter. To skutecznie wydłuży czas potrzebny pracownikom na pobranie narzędzi i środków czyszczących, sprzyjając nieporządkowi w magazynowaniu. Nie zapomnij, że producenci środków czystości z pewnością docenią mniej miejsc, w których można zamontować systemy dozowania. To bardzo dobra recepta na to, by personel mógł poświęcić więcej czasu na noszenie sprzętu i środków czystości pomiędzy piętrami, oraz na przygotowywanie narzędzi i środków. Może to również doprowadzić do tego, że 'housekeeping' będzie pomijał niektóre czynności czy technologie mycia.

 

 

 

7. Drzwi, które Zamykają Drogę dla Maszyn Czyszczących

W dużych hotelach, gdzie maszyny czyszczące byłyby bardzo pomocne, zaplanuj zbyt wąskie drzwi. Lub kompletnie nie bierz tego aspektu pod uwagę. To skutecznie wykluczy możliwość stosowania takich maszyn, co sprawi, że personel będzie musiał radzić sobie bez nich, zwiększając czas i koszty sprzątania.

 

8. Brak Systemu Mycia

Unikaj systemowego rozwiązania higienicznego od profesjonalnego dostawcy. Otwórz hotel bez poświęcenia czasu na dobór technologii sprzątania, nie bierz pod uwagę, często darmowego, doradztwa producentów chemii i higieny. Wybieraj różne marki środków czyszczących do różnych zastosowań, stosuj szczątkowe procedury. To wszystko sprawi, że utrzymanie czystości stanie się chaotyczne, a koszty chemii czyszczącej będą wysokie i trudniej będzie je planować. Brak profesjonalnego sprzętu również przyczyni się do obniżenia standardów higienicznych, a przede wszystkim do większego zaangażowania czasowego pracowników. Jest jeszcze chemia gospodarcza - silne, chlorowe środki są nie tylko preferowane przez część personelu, ale w niewidocznym sposób uszkadzają powierzchnie, tak, że te przyjmują więcej brudu. To dobry sposób na skrócenie żywotności wyposażenia hotelu.

Są takie decyzje na etapie inwestycyjnym, które będą miały ogromny wpływ na koszty utrzymania czystości w hotelu. Oto jak stworzyć koszmar higieniczny na każdym kroku. Czy jednak warto iść tą drogą? Odpowiedź jest raczej oczywista. Świat nie jest czarno-biały. To, że wzornictwo ma wpływ na efektywność sprzątania, nie znaczy, że pokoje muszą być nieciekawe. Łatwe mycie posadzek nie wymaga, by były monotonne i szare. Wszystko sprowadza się do wiedzy. Dobrym początkiem jest świadomość "cleaningu" w hotelarstwie i już w perspektywie inwestora - pamiętanie o tym, że hotel trzeba sprzątać.

 

Jakub Klewaniec - Dyrektor Sprzedaży - Dywizja HoReCa

Nawiąż ze mną kontakt na LinkedIn: www.linkedin.com/company/voigtpl/ 

VOIGT horecaline na facebook: https://www.facebook.com/voigthoreca