Na koszty sprzątania składa się kilka elementów: czas wykonania procesu, oraz wydatki związane z wynagrodzeniem pracowników, zakup bądź leasing narzędzi i akcesoriów do sprzątania oraz suma wydana na zakup preparatów chemicznych. Warto zauważyć, że w przypadku stosowania preparatów profesjonalnych ich wartość stanowi jedynie od 5 do 7% ogólnych nakładów związanych z utrzymaniem czystości. Aby obniżyć ogólne wydatki sprzątania, administratorzy obiektów powinni przede wszystkim skupić się na zwiększeniu efektywności pracy swojego personelu sprzątającego poprzez ich szkolenia (organizację) oraz taką organizację pracy, która zminimalizuje tak zwany czas nieefektywnej pracy.

 

Stosując tak zwaną chemię gospodarczą (konsumencką) nie jesteśmy w stanie uzyskać ani wysokiego standardu czystości powierzchni, ani wspomnianego na wstępie niskiego poziomu kosztów zużycia chemii.

 

Częstym błędem popełnianym podczas zakupu preparatów chemicznych jest wybieranie tych, których cena opakowania jest niska, czyli produktów konsumenckich. Trzeba jednak uświadomić sobie, że istotny jest koszt litra
roztworu roboczego danego preparatu, a nie jednostkowy koszt zakupu opakowania koncentratu.

 

C373 FLOOR SHINE op. 5L

Wysoce skoncentrowany produkt do mycia podłóg na bazie polimerów

Cena: 102,23 zł brutto 
Zalecane rozcieńczenie: 0,25%.
Cena 1 l roztworu roboczego: około 0,30 zł brutto.
Szacunkowy koszt umycia 1 000 m2 wynosi: 2,85 zł brutto.

 

 

Wyliczalne i niskie koszty zużycia chemii profesjonalnej wynikają wprost z jej właściwości:

  • specjalizacji zastosowania, czyli dobraniu optymalnych składników do danego obszaru; środki konsumenckie
    natomiast najczęściej są „uniwersalne” (ten sam środek do różnych pomieszczeń i powierzchni),
  • wysokiej zawartości substancji aktywnych, ukierunkowanych na dany rodzaj zabrudzeń,
  • dużej efektywności czyszczenia, a przez to skrócenie czasu pracy,
  • wydajności roztworów myjących.

 

Uwzględnienie wszystkich czynników w profesjonalnym sprzątaniu pozwala na usunięcie zabrudzeń w maksymalnie krótkim czasie, wykorzystanie niewielkiej ilości środków czyszczących oraz zminimalizowanie wkładu pracy.

 

Większość profesjonalnych środków czyszczących jest w formie koncentratów, dlatego, aby je użyć, konieczne jest ich „rozcieńczenie”, czyli przygotowanie roztworów roboczych w zalecanym przez producenta stężeniu. Należy pamiętać, że właściwe dozowanie wpływa na jakość sprzątania, bezpieczeństwo użytkowników oraz koszty zużycia chemii.

 

Tak jak wspomniano powyżej bardzo ważną cechą chemii profesjonalnej jest specjalizacja zastosowania. Są w obiektach obszary wymagające stosowania preparatów chemicznych o szczególnych właściwościach. Na przykład w serwerowniach koniecznie powinny być używane środki antyelektrostatyczne, które nie wpływają negatywnie na rezystancję materiałową podłogi i nie są izolatorami. Cechy te powinny być potwierdzone Certyfikatem ESD. Z kolei w salach gimnastycznych należy stosować preparaty antypoślizgowe, spełniające wymogi normy EN 1 3036-4.

 

Środki antyelektrostatyczne

Środki antypoślizgowe

 

Preparaty profesjonalne, dzięki wzbogaceniu ich o dodatkowe składniki, uzyskują wiele dodatkowych właściwości, których nie mają środki gospodarcze (konsumenckie). Dostępne są preparaty które:

  • opóźniają proces odkładania się kamienia wodnego w pomieszczeniach sanitarnych, na basenach i w łaźniach
    (technologia „Anti-Stone”),
  • czasowo zabezpieczają meble przed odciskami dłoni i palców (technologia „Anti-Fingerprint”),
  • opóźniają proces odkładania się zabrudzeń na posadzkach kamiennych (nanotechnologia krzemionki koloidalnej)

 

Wszystkie te cechy powodują zmniejszenie nakładów pracy oraz dodatkowe obniżenie kosztów zużycia środków chemicznych.

 

Decydując się na konkretne środki chemiczne, które będą stosowane w naszym obiekcie wybierajmy te, których producent zapewni nam nie tylko preparaty o wyżej wymienionych właściwościach, ale również dobór optymalnej technologii sprzątania, plany higieny i instrukcje technologiczne, narzędzia do przygotowywania roztworów roboczych, a przede wszystkim szkolenia personelu sprzątającego.

 

Zapraszamy do zapoznania się z przykładową dokumentacją technologiczną dedykowaną do placówek edukacyjnych: http://koronawirus.voigt.pl/szkolnictwo/